حکایت راندن سائل

روزی مرد جوانی نشسته بود و با همسرش غذا می خورد .پیش روی آنان مرغ بریان  قرار داشت.در این هنگام گدایی در خانه آمد . جوان از خانه بیرون آمد و سائل را با خشونت راند و مرد سائل با ناراحتی تمام از آن جا رفت . پس از مدتی چنان اتفاق افتاد که همان جوان تنگ دست شد و تمام دارایی خود را از دست داد و همسرش را نیز طلاق داد زن هم نیز بعد از این اتفاق با مرد دیگری  ازدواج کرد  از قضا آن زن با همسر دومش بر سر سفره مرغ بریان  می خوردند و گدایی درخانه را به صدا در آورد مرد  به سوی در رفته و در را باز کرده  بعد از دیدن فقیر به همسرش گفت :برخیز و مرغ را بیار زن مرغ را برداشت و رفت  و دید سائل همان همسر نخستین اوست وبا چشم گریان به خانه برگشت  شوهر سبب گریه ی زن را پرسید . زن گفت :این گدا شوهر اول من بوده است سپس داستان خود را با سائل پیشین که شوهرش او را آزرده بود  به تمامی بیان کرد . وقتی حکایت خویش را به پایان رساند . شوهر دومش گفت :ای زن ،به خدا سوگند آن گدا خود من بودم.

شعر زمانه حال

بیا تا قدر یکدیکر بدانیم               

                            که ناگه ز یکدیگر نمانیم

بیاتا مهربانی پیشه یازیم              

                           به مشتی زرق و برق خود را نبازیم

چه آمد بر سر اقوام و خویشان 

                          که گردید جمعشان این طور پریشان

چرا فامیل ها از هم جدایند

                          چرا دوستان و رفیقان بی وفایند

چرا خواهر ز خواهر می گریزد

                         برادر با برادر می ستیزد

چرا دختر ز مادر ننگ دارد

                         پدر با بچه هایش جنگ دارد

چرا مهر و محبت کیمیا شد

                       همه دوستی رفاقت ها ریاشد

نبینیم خنده ای بر روی لب ها

                       نه روز آرامشی داریم نه شبها

نه کس را لحظه ای آسوده بینی

                      به صد کار جمله را آلوده بینی 

نه پولدار را ز پولش لذتی است

                    نه نادار را به جایی عزتی است

نه آسایش نه آرامش نه راحت

                   همه مشتاق یک آن استراحت

نه بینی یک نفر را که کسل نیست

                 پر است دل ها و جای درد دل نیست

 

                                              

راز های نماز

نیایش انسان و گرایش او به خداوند ارمغانی الهی و معمایی راز دار است.فطرت انسان آمیزه ایراز جویی وشعوری است که هیچ گاه از او جدا نمی شود ،حتی هنگام بن بست هاکه بد ترین زیانها احتمال می رود این ندای درون اوست که وی را به نیایش و عبودیت فرا می خواند.تجلی گاه نیایش درون رویش شجره ی طوبای عشق به محبوب است که در بوستان معارف سراز خاک بندگی برون می آورد ،بزرگ و تناور می شود و گاه تکلیف به ثمر می نشیند،گلبانگ عشق سر می دهد و زیبا ترین نغمه ها و حرکت ها در قالب نماز عرضه می دارد گاهی به رکوع سرخم می کند وزمانی به سجود،جبین بر آستان ربوبیت می ساید و پیوسته این گل واژه های مقدس ترنم می کند که تنها تو را می پرستم و بس انسان درپی آن است که با نماز خود را به اوج ملکوت برساند و به خدای خود نزدیک ،زیرا نماز معراج مؤمن است .

شعرامام زمان

گفتم شبی به مهدی ،بردی دلم زدستم

                            من به راهت شب تا سحر نشستم

گفتا چکار بهتر از انتظار جانان

                           من راه وصل خود را بر روی تو نبستم

گفتم دلم ندارد بی تو قرار و آرام

                         من عقده ی دلم را امشب دگر گسستم

گفتا حجاب وصلت باشد هوای نفست

                        گر نفس را شکستی دستت رسد به دستم

گفتا ببخش جرمم ای رحمت الهی

                       شرمنده تو بودم شرمنده تو هستم


باید طالب باشیم

خدا کند وقت رفتن با یقین و بینایی از دنیا برویم.

اگر طالب باشیم و در طلب، خلوص و جدیت داشته باشیم، در و دیوار به اذن الله، هادی ما خواهند بود. و اگر طالب و تشنه نباشیم، در کنار آن چشمه ی رحمت، محروم خواهیم بود؛ چنانچه سخنان رسول خدا(ص) در قلب ابوجهل و ابولهب اثر نکرد.

اگر مزاج انسان علیل و مریض باشد، با پند و اندرز علاج او امکان پذیر نخواهد بود و گل گاوزبان و گل بنفشه او را علاج نخواهد کرد.


حضرت آیت الله بهجت(قدس سره)

لباس نمازگزار

یکی از مقدمات نماز رعایت شرایط لباس نماز گزار است

الف)باید پاک باشد

ب)باید مباح باشد یعنی غصبی نباشد

ج)باید از اجزاءمردار نباشد

د)از حیوان حرام گوشت نباشد مثلا خوک

ه) لباس مرد ابریشم خالص یا طلا بافت نباشد

اگر ندانیم که لباسمان نجس است وبعداز نماز بفهمیم نماز صحیح است

اگر بدانیم لباسمان نجس است و فراموش کنیم ، نماز بخوانیم وبعد بفهمیم نمازمان باطل است

اگر خونی به لباس یا بدنمان کمتر از مساحت یک سکه باشد نماز باطل نمی شود

هر روز یک معما

کدام نماز است که سوره ندارد؟

هر روز یک معما

کدام سوره است که هم نام خداوند است و هم یکی از نام های قرآن است ؟

هر روز یک معما

کدام سوره است که حروف (ث،خ،ج،ف،ظ،ش،ز)در آن وجود ندارد؟

هر روز یک معما

دوستان اگر پاسخ معما را می دانید آن را در بخش نظر قرار دهید.


کدام سوره است که هم نام با نام  پدر حضرت مریم است؟


امام رضا(ع) الگوی بهزیستی

ابراهیم ابن عباس می گوید:

هرگز ندیدم که امام رضا(ع) با سخن خود کسی را برنجاند،

هرگز ندیدم سخن کسی را قطع کند،

ساکت بود تا او از سخن فارغ شود،

به قدر توان از برآوردن حاجت کسی روی بر نمی گرداند.

هرگز پایش را پیش کسی دراز نمی کرد و تکیه نمی داد،

به غلامان و خدمتکاران ناسزا نمی گفت.

هرگز ندیدم آب دهان به زمین بیندازد،

هیچ وقت قهقهه نمی زد و خنده ی آن حضرت تبسم بود.

هرگاه تنها بود و سفره ای گسترده می شد همه ی بردگان وغلامانش را حتی دربان وکارپرداز خانه را هم بر سر سفره می نشاند.

شبها کم می خوابید وبسیار بیدار بود، بیشتر وقتها شب را تا سحر بیدار می ماند.

روزه زیاد می گرفت.

در هر ماه سه روز(اول، وسط و آخر) را روزه می گرفت و می فرمود:

این سه روز تمام عمر و همه ی دهر است.

 

بحارالانوارج49 ص90

حضرت زهرا(س) به من آرامشی دادکه هیچ وقت فراموش نمی کنم

«لنا ميته سن» تازه مسلمان دانماركي است كه به دليل تشرف به اسلام و ازدواج با مرد ايراني از سوي خانواده طرد شده و با بغض مي‌گويد در اين چند سال هرچه برايشان نامه مي‌نويسم جواب نامه‌هايم را نمي‌دهند وقتي هم به دانمارك مي‌روم به‌شكلي با من برخورد مي‌كنند كه انگار دختري نداشته‌اند؛ هر چند از تعاليم اسلام و عشق به اهل‌بيت(ع) سيراب شده‌ام، دلم پيش آنهاست اما طبق قرآن ياد گرفته‌ام به آنها بي‌احترامي نكنم به‌دليل اينكه والدينم هستند تنها برايشان دعا مي‌كنم. گاهي وقت‌ها به خانه پدري‌ام در دانمارك تلفن مي‌زنم و سكوت مي‌كنم تا فقط صداي آنها را از پشت خط تلفن بشنوم و خيالم از سلامت آنها آسوده شود. لنا فارسي خوب نمي‌دانست براي همين به سختي صحبت  مي‌كرد.

ادامه نوشته

از علما استفاده کنید

روحانی وعالم، به طبیبی می ماند که هر جا با افرادی برخورد نمود، آنها را طبابت کند و دوای دردهای آنها را بیان کند، زیرا ممکن است دردمندی باشد که پی دوا می گشته و نمی یافته، ولی در نزد او دوای درد و مرض های روحی خود را پیدا کند.
حال ما تقریبا حال کسانی است که در زمان و نزد انبیاء(ع) بودند و از آنها استفاده نمی کردند، زیرا ما هم در کنار نمایندگان آنها یعنی علما هستیم و می توانیم به نزد آنها برویم و از آنها استفاده کنیم، ولی نمی رویم و استفاده نمی کنیم.

آیت الله بهجت رضوان الله علیه

توفیق نماز شب در گناه نکردن است

ما برای اوقات خواب خود افسوس می خوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمی شویم، در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت می گذرانیم؛ زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله ی شب و تلاوت قرآن پیدا می کردیم.

آیت الله بهجت رضوان الله

راه لذت بردن از نماز

احساس لذت در نماز، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد و یک سری مقدمات در خود نماز.

آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود، این است که انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند و معصیت، روح را مکدر می کند و نورانیت دل را می برد؛ و  در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود، یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند و توجهش با غیر خدا مشغول نشود؛ و اگر به طور غیر اختیاری توجهش به جایی منصرف شد، به محض التفات پیدا کردن باید قلبش را از غیر خدا منصرف کند.


آیت الله بهجت رضوان الله

به دنبال تکامل باشید

غیر از معصومین (ع) کسی نمی تواند بگوید:
"همه چیز را می دانم، یا می بیبنم."
و نمی تواند بگوید:
"هیچ چیز را نمی دانم و همه جا تاریکم."
بلکه هر عامل عادی، چیزهایی را می داند و باید حرکت کند و توقف ننماید، بلکه از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند و چیزهایی را که نمی داند ، باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامت غیر مستدرک مبتلا نشود.

آیت الله بهجت رضوان الله

سعادت انسان در گرو پیروی از خدا و پیغمبر است

ما دنبال یک چیزی می گردیم برای تکاملمان که نه خدا گفته باشد، نه پیغمبر و نه امام.
خیال می کنیم راه سعادت یک چیزی است که نه خدا گفته ، نه پیغمبر، نه امام.
در صورتی که قاعدتا آنچه آنها بیشتر گفته اند و بیشتر تاکید کرده اند، آن موجب سعادت ماست.
چطور ممکن است که چیزی تاثیر در سعادت انسان داشته باشد وآنها ازآن غفلت کرده باشند و نگفته باشند و واگذار کرده باشند به اینکه یک پیری، مرشدی بیاید بیان کند؟
آیا ممکن است همچنین چیزی؟

آیت الله بهجت رضوان الله

مراقب باشید از خدا دور نشوید

قدم اول در سیر الی الله و در مسیر تقرب خداوند این است که انسان هر وقت تصمیم به خودسازی گرفت، بداند که فاصله ای طولانی با مولای خود دارد و مراقب باشد که حداقل اگر نزدیک تر نشد، دورتر نیز نشود و سعی کند موقعیتی را که دارد، حفظ کند و بعد کم کم به جلو حرکت کرده ، خود را به مولا نزدیک تر کند.

آیت الله بهجت رضوان الله

به کیفیت صلوات اهمیت دهید


خدا می داند یک صلواتی را که انسان بفرستد و برای میتی هدیه کند، چه معنویتی، چه صورتی، چه واقعیتی برای همین یک صلوات است. باید به کمی و زیادی متوجه نباشد، به کیفیت اینها متوجه باشد.

آیت الله بهجت رضوان الله

قدر نماز را بدان

بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست.

بر شما باد به محافظت بر نمازهای پنج گانه در اولین وقت های آنها و بر شما باد روی نمودن و توجه تام به سوی خدای تعالی.

همین نماز را که ما با تهدید به چوب و تازیانه و عقوبت جهنمی شدن در صورت ترک آن، انجام می دهیم؛ آقایان می فرمایند:

"از همه چیز لذیذتر است"

نماز جامی است الذلذایذ که چنین خمری خوش گوار در عالم وجود نیست.


آیت الله بهجت رضوان الله

در مسیر امام زمان (عج) باید ثابت قدم باشیم

اگر ما مانند حضرت مهدی (عج) به اندازه ی توان خود در هدایت مردم تلاش و کوشش کنیم، ٱیا امکان دارد که مورد عنایت "عین الله الناظره" امام زمان(عج) نباشیم؟

اگر در راه ٱن حضرت باشیم، چنان چه به ما بد وناسزا هم بگویند و یا سخریه نمایند، نباید ناراحت شویم، بلکه همچنان باید در راه حق ثابت قدم و استوار بوده و در ناملایمات صبر و استقامت داشته باشیم.

حضرت آیت الله بهجت(قدس سره)

برای گناه نکردن برنامه ریزی کنید

آیا برای این بی سر و سامانی خود، برنامه و وقتی مشخص کرده ایم؟

آیا تصمیم گرفته ایم که روزی دیگر گناه نکنیم یا اینکه همین وضع را می خواهیم ادامه دهیم؟

اگر نمی خواهیم این وضع ادامه داشته باشد، برای آن وقتی تعیین کنیم، یک ماه، شش ماه، یک یا چند سال؛ خلاصه اگر بخواهیم تا زنده ایم این گناه کردن را ادامه دهیم، خطرناک است، پس حداقل حدی برای گناه مان تعیین کنیم.

آیت الله بهجت"قدس سره"

فقط خدا حافظ است و بس

به غير از حافظيت خدا، به هيچ چيز نبايد اعتماد داشت.همه چيز در دست خداست. در روايت است كه

"لاحول و لا قوة الا بالله"

يعني هيچ رو گرداندني از گناهان نيست مگر با حفظ و نگهداري خود خدا و هيچ نيرويي بر طاعت و عبادت خدا نداريم، مگر به كمك و ياري خداوند.


http://s3.picofile.com/file/7967568167/%D9%84%D8%A7%D8%AD%D9%88%D9%84_%D9%88%D9%84%D8%A7.jpeg

آيت الله بهجت(رضوان الله تعالي)

با خدا انس داشته باشيد


همه رذايل از ضعف در شناخت خداوند سرچشمه مي گيرد و آنها به وسيله ي انس با انس گيرنده انس گيرندگان در عبادت، دفع و رفع مي شوند. اگر انسان بداند كه خداوند متعال در همه ي حالات و زمان ها از هر خوبي خوب تر است، از انس با حق تعالي جدا نخواهد شد.


http://s4.picofile.com/file/7959012789/%D8%AF%D8%B3%D8%AA_%D8%AE%D8%AF%D8%A7.jpeg


در تعبديات، كوه كندن از ما نخواسته اند، سخت ترينش نماز شب خواندن است كه در حقيقت تغيير وقت خواب است نه اصل بي خوابي، بلكه نيم ساعت زودتر بخواب تا نيم ساعت زودت بيدار شوي، آيا مي ترسي اگر بيدار شوي ديگر خوابت نبرد و بميري؟ اگر خواب بماني در خواب هم ممكن است بميري.

آيت الله بهجت(رضوان الله تعالي)

گوشه چشم


توكه يك گوشه چشمت غم عالم ببرد

حيف باشد كه تو باشي ومرا غم ببرد


http://s4.picofile.com/file/7953679779/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_j.jpeg

بر در و ديوار حريمت همه جا من نگريستم

جايي ننوشتند گنهكار نيايد

السلام عليك يا علي بن موسي الرضا

در ايام زيارتي مخصوص امام رضاا از همه التماس دعا دارم

دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس گرامي باد


http://s2.picofile.com/file/7948638816/%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9_%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3.jpeg

هركه قرآن را فهميد، نهج البلاغه را هم مي فهمد

نهج البلاغه براي شيعه بلكه براي هر كس كه غيرمعاند باشد، كتاب با عظمت و بزرگي است و ما بايد در اثر كثرت مراجعه و مباحثه، آن را حفظ كنيم و براي فهم آن احتياج به عربيت و بلاغت داريم.

اگر بفهميم قرآن چيست، نهج البلاغه و صحيفه ي سجاديه را مي فهميم، وگرنه كساني كه مي گويند قرآن را مي فهميم و نهج البلاغه را نمي فهميم، دروغ مي گويند، زيرا مطالب بسيار دقيق در قرآن بسيار است كه جز افراد نادر آن را نمي دانند.

عیدتان مبارک

عید بندگی بر بندگان خاص خدا مبارک

http://s2.picofile.com/file/7883168274/%D9%81%D8%B7%D8%B1.jpeg

برای در امان ماندن به خدا پناه ببر

آنچه در همه ی این رؤسای ضلالت و فساد بالفعل است،در هر کدام از ما که خدا معصومش نکند و خدا او را حفظ نکند، بالقوه است؛ والا،

آیا می توان گفت آنها از جهنم آمده اند و ما از بهشت؟!

همه چیز ممکن است، غیر از کسی که در مرتبه ی اول از شر خودش به خدا پناه ببرد و در مرتبه ی بعد، از شر سایر اشرار.

به آنچه می دانی عمل کن

اگر کسی هر چه می داند زیر پا نگذارد و در هر چه نمی داند،توقف و احتیاط کند، تا زمانی که بداند، کار تمام است.

اما اگر معلومات را زیر پا گذاشت و در مجهولات، هیچ مقید نشد و به هر طرف رفت، به مقصود نمی رسد. پس همین که انسان به معلوماتش عمل کرد، دیگر حالت منتظره ای ندارد،

بقیه بر عهده ی خداست.