مجتمع وحسینیه حضرت رقیه خاتون(س)

مشهدمقدس-شهرک شهید رجایی

مجتمع وحسینیه حضرت رقیه خاتون(س)

مشهدمقدس-شهرک شهید رجایی

حرمت موسیقی در قرآن


موسیقی در قرآن کریم

موسیقی با کثرت آیاتی که درباره آن نازل شده است _ در حالی که درباره سایر گناهان کبیره چنین سابقه آیاتی نیست _  معلوم می شود که موسیقی چه مرض و مفاسدی به همراه دارد که در قرآن کریم  هفت آیه به موسیقی اختصاص داده شده است.



آشکار است که سرگرمی به هریک از این امور باطله آدمی را از شنیدن و پذیرفتن معارف اعتقادیه قرآن کریم و دستورات عملیه آن و داستان های عبرت بخش آن و گزارشات عجیبه عالم آخرت که بیان فرموده باز می دارد و اگر این سخنان حق را بشنود مسخره کند و از پذیرفتن آنها رو گرداند. قطعا در عصر کنونی پر واضح است که موسیقی جنگ نرم علیه قرآن واسلام است.

موسیقی باعث رو آوردن به لهو ولعب و روابط نامشروع زن و مرد و شیوع گناهانی از این دست می شود . باترویج فساد و بی بندوباری اعتقادات به جهان پس از مرگ سست خواهد شد که در نتیجه جنایاتی از قبیل زنا ، قتل ، سرقت و.. زیاد خواهد شد وبه دنبال آن هزاران امراض روحی و روانی و جسمی بوجود خواهد آمد.

کسی که دنبال آهنگ های هوس انگیز می رود اگرچه به ظاهر دم از ایمان بزند عملش نشان می دهد که او از درون اعتقاد واقعی ندارد این همان صفت نفاق است که به تدریج به کمک موسیقی در انسان رشد می کند. برهمین اساس امام صادق (علیه السلام ) فرمود : غنا و موسیقی مطرب ، لانه نفاق است .

شیطان سعی می کند روز به روز اینگونه افراد را بیشتر در باتلاق گناه غرق کند تا جائی  که بفرموده امام صادق (علیه السلام ) این افراد چنان بی غیرت می شوند که نسبت به رابطه نامشروع دیگران با نوامیسشان بی تفاوت می گردند.

باید توجه داشت که شیطان با حیله های مختلف برای اغوای انسان وارد می شود چه بسا ممکن است انسان در اثر غفلت به اسم عزاداری ساالار شهیدان و سائر ائمه (علیهم السلام ) دچار غنا و استفاده از موسیقی حرام شود در حالی که مراجع عالیقدر آن را حرام می دانند اگرچه در خواندن قرآن و مرثیه و عزاداری باشد.

آیه اول :

« ومن الناس  من یشتری لهوالحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر غلم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین »

از مردم کسانی هستند که سخن لهو و بیهوده می خرند .... سوره لقمان آیه 6

آنچه که در قرآن مجید به آن وعده عذاب داده شده است از گناهان کبیره می باشد . اگر توفیق حاصل شود هر روز یک آیه را خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه از پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم)روایت شده که " از مردم کسانی هستند که وسائل موسیقی را می خرند " ونیز فرمودند : بعضی از مردم خواهند بود که در آلات موسیقی وباطل ، زیاد خرج می کنند وآن را آسان می گیرند ولی حاضر نموی شوند یک درهم صدقه بدهند.

در شأن نزول آیه از مقاتل و کلبی ( کتب تفسیر ) نقل شده که نضربن حارث برای تجارت به فارس رفته بود و حکایات رستم و اسفندیار را آورده و بعضی دیگر زنان آوازه خوان را خریداری کردند و مجالس (برای این امور ) فراهم می نمودند و مردم را به استماع اصوات و الحان آنها ترغیب می نمودند ..... و آیه شریفه درباره آنها نازل شد.تفسیر اثناعشری ج10ص330

در تفسیر نمونه ج1 ص22 نیز آمده است که او مردی تاجر بود وبه ایران سفر می کرد و در ضمن داستان های ایرانیان را برای قریش بازگو می نمود و می گفت اگر محمد برای شما سرگذشت عاد وثمود را نقل می کند من داستان های رستم و اسفندیار و اخبار کسری و سلاطین عجم را باز میگویم. آنها دور او را گرفته ، استماع قرآن را ترک می گفتند .

محدث نوری در ذیل این آیه در جلد دوم مستدرک الوسائل آورده فضل بن شاذان از امام (علیه السلام ) روایت نموده که در ضمن بیان نشانه های آخرالزمان فرمودند :

(درآخرالزمان ) دنبک و زنان آوازه خوان و آلات لهو که نواخته می شود (موسیقی) ظاهر می شود. میل به اصحاب طنبور و چنگ و مزامیر و سایر آلات لهو زیاد می گردد.آگاه باشید هرکه یکی از ایشان را به چیزی از مال (پول)، لباس و غذا و غیر آن یاری کند ، پس مثل کسی است که با مادر خود هفتاد مرتبه در داخل خانه خدا زنا کرده باشد. ( تفسیر اثنا عشری ج 10 ص 332 ؛ جامع احادیث شیعه ج22ص252 )

نظرات 1 + ارسال نظر
آدونیس پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:18

بهتر است سری به کتاب موسیقی و تفریح در اسلام نوشته شهید آیت ا... دکتر بهشتی بزنید و یکجانبه قضاوت نکنید .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد