مجتمع وحسینیه حضرت رقیه خاتون(س)

مشهدمقدس-شهرک شهید رجایی

مجتمع وحسینیه حضرت رقیه خاتون(س)

مشهدمقدس-شهرک شهید رجایی

سال نو وما !!

عزت وشرافت در دنیا وآخرت 


در دو عالم جلال ما زهراست


رمز تحویل حال ما زهراست


نـوروز با فاطـمیه می آیـد


ذکر تحویل سال ما زهراست


سـال نـو پـر برکـت بـاد..


سال 92 که آغاز و پایانش فاطمیه است پیامی دارد که بشرح ذیل به اندازه ذهن قاصرم خدمت سروران گرامی ارائه می نمایم :

باتوجه به روایتی درکتاب میزان الحکمه از امام معصوم که می فرماید: « بالاترین حق برگردن مرد حق مادراست و بالاترین حق برگردن زن حق شوهراست » و همچنین حلول سال جدید که اول و آخرش با دهه فاطمیه مصادف می گردد ، چه خوب است از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) الگو گرفته و فقط به عزاداری و گریه بر مصائب حضرتش اکتفا نکنیم و سال نو را علاوه بر توجه معنوی و عاطفی و تواضع و احترام خاص نسبت به والدین ، ابتدا به منزل ایشان برویم پس از آن بدیدار بقیه اقوام..

احترام به والدین بخصوص از طرف مردان و گرامیداشت مقام شوهر توسط زنان باعث عزت و شرافت ابدی برای آنان می گردد که از متون روایات نیز همین به ما رسیده است .

در کتاب ثمرات الحیوه ج1 ص 54 چنین آمده است :

بیشتر بلاها و گرفتاریها و ذلت ها و فقیری ها و کوتاهی عمرها به جهت دلشکستگی والدین وافسرده و آزرده شدن خاطر آنهاست .

یا در روایتی دیگر از امام معصوم آمده است :

تمام عزت زن به تواضع و ذلیل شدنش در مقابل شوهر است .

البته نکته مهمترکه باید به آن توجه داشت این است که  ما دراین عالم علاوه بر پدران جسمانی پدران معنوی هم داریم . شخصیت هائی که در عالم هستی بعد از ذات اقدس الهی « جل جلاله » با عظمت تر ، عزیزتر ، با فضیلت تر از آنها وجود ندارد یعنی وجود نازنین رحمه للعالمین محمد مصطفی ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و ائمه هداه مهدیین ( علیهم السلام ) وامام المسلمین و ولی فقیه و مراجع عظام و همه اساتیدی که در تربیت ما نقش بسزائی داشتند .

نکته مهم این است که بفهمیم به اندازه ای که تفاوت است بین جسم و روح و باطن ما ، به همان اندازه تفاوت است بین وظیفه ما نسبت به والدین وآن عزیزان خدا و تفاوت بین حقوق آنها .

در پایان با تکیه براعتقادات شیعه عرض می کنم عزت و شرافت نظام و مملکت ما درعصر کنونی این است که  سیاسیونی از قبیل آقایان هاشمی رفسنجانی ، خاتمی ، احمدی نژاد و.... غرور را کنار گذاشته و نسبت به پدر معنوی خود و رهبر عزیز و مردمی مان تمکین نموده و بیش از این جسارت و اهانت نکنند و دستورات ایشان را که همان احکام الهی است برخود فرض و واجب بدانند و الا ما هم بخاطر اشتباهات آنان ضربه مادی و معنوی خواهیم خورد چرا که ما اجتماعی خلق شدیم و سرنوشتمان بهم گره خورده است .

...سیاست ما عین دیانت ماست ...

سالی با عزت و شرافت را برای شما آرزومندیم.

 جانم فدای رهبر

 

 

 

زیبائی های موج سبز به رنگ خون

بیانیه شماره 5 میر حسین موسوی :

من به عنوان یک همراه که زیبایی های  موج سبز حضور شما را دیده است هرگز به خود اجازه نخواهم داد بر اثر عمل من ، جان کسی در معرض خطر قرار گیرد .

 

منافقین :

کلیه افراد مشکوک را ترور کنید .

اغفال دانشجویان توسط منافقین


تور منافقین  در محیط های اجتماعی

منافقین از سال های گذشته  با راه اندازی « آژانس ایران خبر » اقدام به استخدام نیرو در پوشش این آژانس خبری برای جمع اوری اطلاعات از داخل کشور می نمودند وبا پرداخت حقوق ماهیانه چند صد هزار تومانی به فرد ، در بدو استخدام برای وی انگیزه بالائی برای همکاری با آنان به وجود می آوردند .منافقین با برنامه ریزی دراز مدتی که برای افراد استخدام شده داشتند فرد را تبدیل به یک جاسوس تمام عیار نموده و حتی الامکان عضو تیم های عملیاتی خود می کردند .

آنها تعدادی از این افراد را که سطح همکاریشان بالا بود انتخاب و از طریق همین آژانس خبری به بخش های اطلاعاتی خود معرفی و از آنها برای نفوذ در مراکز دولتی و نظامی استفاده می کردند.

منافقین با راه اندازی این خبر گزاری و استخدام نیرو از طریق آن در ایام خاص نظیر روز دئانشجو ، 18 تیر ، تجمعات صنفی معلمان و تجمعات صنفی کارگران و پرستاران بیشترین بهره برداری را می نمودند.

همچنین منافقین با اعلام آماده باش رسمی در تشکیلات خود از نیمه دوم مهرماه 1387 به افراد خود در داخل صریحا دستور دادند تا از تجمع ها و تحصن های دانشجوئی گزارش تصویری تهیه کنند و به آنها توصیه کردند برای جلوگیری از حساسیت مأمورین از گوشی موبایل خود برای تهیه عکس و فیلم استفاده نمایید.

منافقین عکس ها و فیلم های جمع آوری شده توسط عواملشان را در تلویزیون های ماهواره ای و وب سایت های اینترنتی به نمایش می گذاشتند و سعی بر نشان دادن چهره ای خشن و زشت از جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی از برخورد با به اصطلاح آزادی خواهان داشتند.

 

پیام های رجوی درحمایت از موسوی وکروبی

سرکرده منافقین و جنبش سبز!

رجوی در پیام 8 دی 88 خود و در مقام پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس که موسوی را هوادار منافقین دانسته است می گوید :

سمپاتی آقای موسوی نسبت به منافقین کشف جدیدی نیست !

وی میر حسین موسوی را از نقشش در مجازات عادلانه منافقین در سال 67 تبرئه کرده و می گوید :

موسوی در زمان نخست وزیری فقط مجری دستورات {امام } خمینی علیه مجاهدین بوده است !

در پایان این پیامش می گوید :

ما آرزومندیم که آقای موسوی در مسیر هدایت روزی به آنجا برسد که مرحوم منتظری رسید.

سرکرده گروهک منافقین در پیام 23 بهمن 88 خود ، در تعارف و همکاری با موسوی پا را از این هم فرا تر می گذارد و می گوید :

باید هژمونی و رهبری سیاسی موسوی را با حفظ مواضع و نقطه نظرهایمان بپذیریم

این وظیفه ماست و خجالت نمی کشیم و باصدای بلند هم می گوئیم.

 

حمایت منافقین از موج سبز

شعارهای رجوی با خودکار سبز

همراهی گروه های برانداز با سران فتنه  پیوند نا میمونی بود که در این برهه از تاریخ انقلاب به وقوع پیوست . خروج هنجار شکنان به خیابان ها و تخریب و سر دادن شعارهای هتاکانه کاملا نشان از آن دارد که گروهک تروریستی منافقین یکی از گروههای هدایت کننده و سازمان دهنده جنبش و جریان اغتشاشات بوده است .

مسعود رجوی سرکرده منافقین که تا انتخابات سال 88 کمتر خبری از او شنیده می شد به ناگاه پس از خرداد 88 ظاهرشده و موجی از بیانیه نویسی و پیام سرائی را آغاز می کند و پس از کلی فحاشی و جسارت ، شعارهائی را که برای اغتشاشگران و اوباش آماده کرده به آنان القاء می کند . رجوی در بیانیه های سال 88 خود حدود 45 شعار هتاکانه را برای اولین بار مطرح می کند :

« ما زن و مرد جنگیم بجنگ تا بجنگیم »

« نترسید نترسید ما همه با هم هستیم »

«مرک بر اصل ولایت فقیه »

« نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران »

و..... که برای اولین بار از رسانه های وابسته به منافقین پخش گردید.

سرکرده منافقین در کنار این آموزش ها و القائات خود به آشوبگران پیام های تشکر ، حمایت و همراهی به آقایان موسوی و کروبی نیز می دهد . رجوی که تا پیش از این ، همه مسئولین نظام را با الفاظی زشت خطاب می کرد، برای نخستین بار موسوی و کروبی را با الفاظی محترمانه همچون شما یا آقا خطاب قرار می دهد.

رجوی در 18 مردادماه 88 خطاب به کروبی می نویسد :

شما تا همین جا هم که قدم برداشته اید شایسته و سزاوار است و به همین میزان نزد خلق و خالق مأجورید!

وی در پیام دیگری در 7 اردیبهشت 89 از ضرورت حفاظت جانی موسوی و کروبی می گوید :

موسوی و کروبی با موقعیت شناسی در خواست اجازه تظاهرات داده اند و ما از آن بسیار استقبال می کنیم و بر ضرورت حفاظت و حراست از آنان تأکید می کنیم .

به اقای موسوی می گویم برای حفظ خویش تا هرکجا که میخواهد می تواند به مجاهدین خلق بتازد باکی نیست !

مااز دعوت موسوی و کروبی برای تظاهرات 22 بهمن استقبال می کنیم و همان طور که آقای موسوی و کروبی خواسته در تظاهرات شرکت کنید.با ایشان می گوئیم با مجوز یا بی مجوز از انجام تظاهرات به هیچ بهانه ای کوتاه نیاید.

 

هشدارصریح مراجع درپی رفتارهای اخیردولت

 

    علما و مراجع تقلید در واکنش به حضور حاشیه دار و خلاف عرف رئیس جمهور در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز رفتار وی را اسفناک خواندند و تاکید کردند که نباید در برابر این همه خلاف شرع سکوت کرد

 

حضور رئیس جمهور در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با حاشیه هایی همراه بود و برخی رفتارهای رئیس جمهور در این مراسم واکنش علما و مراجع تقلید را در پی داشت.


حوادثی که درحاشیه مراسم رییس جمهور ونزوئلا اتفاق افتاد اسفناک و دردناک بود

از جمله این مراجع تقلید شیعیان آیت‌الله مکارم شیرازی بود که نسبت به حاشیه مراسم تشییع جنازه هوگو چاوز واکنش نشان داد


ادامه مطلب ...

پدر معنوی جریان اصلاحات

عالیجناب سایه

هر حادثه و واقعه تاریخی سیاسی بازیگر یا بازیگرانی دارد که یکی از لوازم فهم حادثه شناخت بازیگران و چیستی نقش آنهاست اما مهم تر از شناخت بازیگران عیان ، شناخت بازیگران پشت پرده یا بازیگردانان ماجراها و وقایع است .این بازیگردانان و افکار و اندیشه های آنهاست که به مثابه نخ تسبیح برای حوادثی است که گویا هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند  و این بررسی نقش اینگونه افراد است که سلسله حوادث و وقایع گوناگون را معنادار می نماید .

هر چند شاید عده این بازیگردانان نسبت به مهره های شطرنج صفحه سیاست اندک باشد اما آنچه این بررسی ها را دشوار می نماید ناقص و پراکنده بودن اطلاعات در مورد چگونگی ایفای نقش اینگونه افراد در حوادث گوناگون است . و تنها با کنار هم چیدن قطعات جدا افتاده نقش این بازیگردانان در حوادث مختلف است که شاید بتوان پازل ایفای نقش آنها را تکمیل کرد .

یکی از این بازیگردانان که از وی به عنوان پدر خوانده ، پدر معنوی ، مرد خاکستری و.... در جریان اصلاحات نامبرده می شود سید محمد موسوی خوئینی هاست. « سید محمد » فرزند سید حسین در 31 فروردین 1320 در قزوین به دنیا آمد و در همان قزوین ذرس طلبگی را آغاز نمود. وی مانند بسیاری دیگر در سال های منتهی به انقلاب به مخالفت با نظام شاهنشاهی می پردازدو در دهه پنجاه در مسجد جوستان به تفسیر قرآن مشغول می شود که این کلاس های وی با دستگیری او توسط ساواک پایان می یابد بعد از آزادی از زندان به فرانسه مسافرت می نمایدو جزء حلقه یاران امام در آنجا می گردد و در 12 بهمن با همان هواپیمای امام و همراه بنی صدر و قطب زاده و حاج احمد آقا در خاک ایران فرود می آیند .

http://s3.picofile.com/file/7689430642/%D8%AE%D9%88%D8%A6%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D9%88_%D8%A8%D9%86%DB%8C_%D8%B5%D8%AF%D8%B1.jpg

پس از پیروزی انقلاب نیز وی عهده دار مسئولیت نمایندگی حضرت امام و عضویت در شورای سرپرستی صدا وسیما ، عضو مجلس خبرگان ،نماینده تام الختیار امام در بررسی صلاحیت داوطلبان اولین دوره ریاست جمهوری ، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس اول ، نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی ، دائستان کل کشور ، عضو منتخب امام در نخستین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام ، عضو منتخب امام در شورای بازنگری قانون اساسی همچنین ریاست مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری ، مدیر مسئول روزنامه سلام و رئیس مجمع روحانیون مبارز می شود .

  http://s3.picofile.com/file/7689430856/%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C_%D8%AE%D9%88%D8%A6%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C.jpg

http://s1.picofile.com/file/7689431284/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C_%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C_%D8%AE%D9%88%D8%A6%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg

احمدی نژاد در مراسم چاوز

عکس منتشر شده “دلداری احمدی نژاد به مادر هوگو چاوز + تصاویر

 

یکی روز گذشته عکسی در سایت‌های خبری منتشر شد که در این عکس، محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا به مادر وی دلداری می‌داد. این عکس با بازخوردهای مختلفی نزد رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد تا اینکه امروز یکشنبه (۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۱) قرائت‌های مختلفی را از این عکس در سایت‌های داخلی و عربی منتشر کردند. در همین خصوص سایت ارگان دولت،شبکه ایران، با انتشار مطلبی توضیحاتی را در خصوص این عکس به مخاطبان ارائه داد.

شبکه ایران، در این خصوص نوشته است: دکتر احمدی نژاد همواره برای اعراض از دست دادن با زنان خارجی که با آداب اسلامی و ملی ایرانیان آشنا نیستند؛ از شگردی شناخته شده استفاده می کند که همان بالا آوردن دو دست به نشانه احترام است. در تصویر منتشر شده از برخورد رئیس جمهور با مادر داغدار هوگوچاوز، شگرد همیشگی دکتر احمدی نژاد با موفقیت روبرو نبوده است.

سایت ارگان دولت،شبکه ایران در ادامه می‌نویسد: انتشار تصویری از همدردی رئیس جمهور با مادر هوگو چاوز بار دیگر بهانه ای برای حمله و توهین به رئیس جمهور فراهم کرده است. همانطور که در تصاویر ذیل مشخص است، دکتر احمدی نژاد همواره برای اعراض از دست دادن با زنان خارجی که با آداب اسلامی و ملی ایرانیان آشنا نیستند؛ از شگردی شناخته شده استفاده می کند که همان بالا آوردن دو دست به نشانه احترام است.

 


http://s1.picofile.com/file/7688267090/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85_%DA%86%D8%A7%D9%88%D8%B2.jpg

این سایت در خاتمه ضمن منتشر کردن عکس‌هایی از شگرد رئیس جمهور برای مواجهه با خانم‌ها این‌گونه ادامه می‌دهد: در تصویر منتشر شده از برخورد رئیس جمهور با مادر هوگوچاوز نیز روشن است که رئیس جمهور همچون گذشته دستان خود را به نشانه احترام بالا آورده است اما این بار شگرد همیشگی دکتر احمدی نژاد با موفقیت روبرو نبوده و مادر داغدار چاوز در حالی که اشک از چشمانش سرازیر است، ناگهاندستان خود را بر روی دستان رئیس جمهور می گذارد…

در همین حال امروز هم برخی رسانه‌های خارجی و عربی با انتشار مطلبی با عنوان “مصافحه احمدی‌نژاد با مادر چاوز جعلی بود” از جعلی بودن عکس مصافحه احمدی نژاد با مادر چاوز خبر دادند.

سایت‌های خبری عربی و بین المللی در این خصوص و در توضیحات خود این گونه نوشتند که روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف روز گذشته با انتشار تصویری مدعی مصافحه احمدی نژاد با مادر هوگو چاوز شده است اما بررسی‌های تکنیکی انجام شده نشان می‌دهد که این عکس جعلی بوده است.

 


http://s2.picofile.com/file/7688267418/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85_%DA%86%D8%A7%D9%88%D8%B21.jpg


خبرگزاری‌ها و سایت‌های عربی با آوردن عکس‌هایی جعلی بودن عکس‌ منتشر شده در خصوص مصافحه رئیس جمهور” با “مادر هوگو چاوز” را از ظن خود به اثبات رسانده‌اند.

http://s2.picofile.com/file/7688267525/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85_%DA%86%D8%A7%D9%88%D8%B22.jpg

سایت‌های عربی با آوردن توضیحاتی در خصوص عکس منتشر شده روز گذشته توضیحاتی را در این باره آورده‌اند.

الف -در عکس شماره یک رئیس جمهور ایران با یکی از حضار که شاید از بستگان هوگو چاوز باشد همدردی می‌کند و در عکس شماره دو با مادر هوگو چاوز همدردی می‌کند.

ب –حال به خطاهای مشهود در مونتاژ و کار فتوشاپی دقت کنید:

ب/۱-دست احمدی نژاد و به اصطلاح دست مادر چاوز، همان دست وی با آن مرد است. استخوان‌بندی، رگ‌های بیرون زده، چگونگی قرار گرفتن انگشتان کنار یک‌دیگر، فاصله انگشت‌ها و حتی مقداری که مقدار ناخن احمدی نژاد از دست او بیرون آمده، مقداری از انگشت شصت که در داخل دست وی قرار گرفته و … همه عین هم هست و محال است چنین اتفاقی بیافتد.

ب/۲ –عکس دو عکس روی هم منطق شود، معلوم می‌شود که حالت سر احمدی نژاد، میزان خم شدن، با آن که مرد و زن هر دو هم قد هم نیستند و نحوه‌ی قرار گرفتن روی صورت یکی است.

ب/۳ –حتی مقدار چین و چروک صورت ناشی از تأثر و حالت لب، خم ابرو و میزان بسته شدن چشم احمدی‌نژاد در هر دو عکس عیناً یکی است.

ب/۴ –به دگمه پیراهن شخصی که پشت هر دو نفر ایستاده نگاه کنید. دقیقاً میزان فاصله‌اش با کت احمدی‌نژاد یکی است. مگر می‌شود در حالی که افراد در حرکت هستند و دوربین نیز در حرکت و اصلاً ممکن است هر عکس را عکاسی تهیه کرده باشند، یک نفر در دیدار با دو نفر به یک حالت و یک اندازه بایستند و نفر سوم پشت آنها نیز چنان فاصله‌اش را حفظ کند که به رغم تفاوت زاویه دوربین، حتی یک میلیمتر هم فاصله دگمه‌ی پیراهنش با کت یک نفر دیگر تغییر نکند. با پیچیده‌ترین برنامه‌ریزی‌ها پلیسی، امنیتی، تشریفاتی، عکاسی و … نیز نمی‌توان چنین شرایطی را ایجاد نمود.

ب/۵ –اگر به کلاه خاتمی که در گوشه سمت چپ عکس قرار دارد و فاصله آن و … دقت شود، معلوم می‌شود نه تنها احمدی نژاد باید در یک حالت فیکس ایستاده باشد و افراد بیایند در همان حالت دست در دست او قرار داده و با او همدردی کنند، بلکه سایرن نیز باید منجمد شده باشد و هیچ حرکتی در این سالن نکرده باشد. همه باید مجسمه باشند تا چنین حالتی ممکن شود.

ب/۶ –عکس فتوشاپی جعلی محل برش عکس برای نزدیک نشان دادن عکس احمدی‌نژاد با آن مرد و نیز دور نشان دادن عکس با به اصطلاح مادر چاوز به وضوح معین می‌گردد.

ب/۷ –جاعل فتوشاپی آن قدر عجله داشته که حتی نکرده ابروی آن مرد را که در عکس زیر دماغ احمدی‌نژاد قرار گرفته خوب پاک کند و نیز میزان فاصله لبه‌ یقه‌ی پیراهن نفر پشت سر را کمی تغییر دهد.

 

 

 

 

سنت ها

در میان ملت ها و اقوام و پیروان ادیان و مذاهب سنت ها و رسم هایی از گذشته دور تا کنون در کار بوده و هست که برخی از آنها پسندیده و برخی ناپسندند. سنت های پسندیده مصداق این حدیث شریف هستند که پیامبر گرامی(ص) فرمودند: هرکه راه ورسم نیکویی را بنیان نهاد در پاداش عمل به آن تا روز قیامت سهیم است بی آنکه از اجر دیگران کاسته شود "الکافی ج5ص9".سنت های ناپسند نیز مصداق حدیثی دیگرند که آن گرامی فرمود: هر کس روش زشتی را پایه گذاشت در کیفر پیامد به آن تا روز قیامت شریک است "بحارالانوارج71ص204"

http://s1.picofile.com/file/7688165371/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C_.jpg

آتش ، در ایران قدیم مقدس و همپایه فرزند اهورا مزدا شمرده می شد از این رو پیش از نوروز به آتشکده ها می رفتند و آتش بر می افروختند


http://s1.picofile.com/file/7688164943/%D8%A7%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87_%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D9%88.jpg

آتشکده باکو


چون طبق برخی نقل ها در ایران هفته نبود این مراسم در سیصدو شصتمین روز سال "26اسفندماه"ب رگزار می شد و معتقد بودند در این روز ارواح نیاکان به زمین فرود می آیند و این آتش برای راهنمایی آنهاست ولی آتش افروختن و پریدن از روی آن و شادی کردن در کنار آن ترقه زدن و منفجر کردن مواد منفجره در چهاشنبه آخر سال نه برهان عقلی دارد نه دلیل نقلی و نه منفعت ملی و جز خرافه و در مواردی زیانباری غیر قابل جبران چیز دیگری نیست.


http://s3.picofile.com/file/7688165157/%DA%86%D9%87%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C.jpg


در هیچ یک از متون باقی مانده پیش از اسلام اشاره ای به جشن چهارشنبه سوری نشده است در اوستا کتیبه های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و نیز در متون پهلوی و حتی در روایت های مورخان یونانی درباره ایران نیز درباره جشن چهارشنبه سوری مستند وسخنی در دست نیست.


http://s1.picofile.com/file/7688165264/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C_.jpg


متون دوران پس از اسلام نیز در این باره تقریبا ساکت بوده اند، حتی در آثار محقق دقیقی همچون ابوریحان بیرونی نیز درباره آن توضیحی داده نشده است. نخستین و کهن ترین کتابی که در آن به آتش افروزی در جشن چهارشنبه سوری اشاره شده است کتاب تاریخ بخارا، اثر ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی است. در این کتاب که به نام مزارات بخارا نیز شناخته می شود آمده است که وقتی امیر منصور بن نوح سامانی در ماه شوال 350 قمری به ملک نشت، دستور داد که هنوز سال تمام نشده، در شب چهارشنبه چنانکه عادت قدیم است، آتش عظیم افروختند.


http://s2.picofile.com/file/7688165478/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg


دومین متن کهن، شاهنامه فردوسی است:


           ز خنجر همی آتش افروختند                               هوا و زمین را همی سوختند


پس این کار سنت سیئه و ظلم به فرهنگ مردم بزرگوار ایران است و نه تنها مبنای عقلی ندارد، بلکه بر خلاف نظم و امنیت و آسایش افراد و همنوعان است و آزادی آنان را سلب می کند و آسیب هاو تلفات فراوان در پی دارد. برای نوجوانان و جوانان یک جمله عیب است که پدران و مادران برای رشد و سلامت آنان از جان و سلامت خود مایه بگذارند؛ ولی آنان بر اثر جهل علمی یا جهالت عملی، خود را بسوزانند و جامعه را نیز در اضطراب فرو ببرند!


http://s2.picofile.com/file/7688170749/4%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%AF%D9%84%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B4.jpg


http://s1.picofile.com/file/7688170856/4%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%AF%D9%84%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B41.jpg


http://s3.picofile.com/file/7688171070/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C.jpg


زیبنده کشور اسلامی این است که از این سنت زشت دست بردارد و سنت های الهی مانند عید فطر، عید قربان، نمازجمعه و ... را زنده کند.

امام رضا"ع" فرمودند: خدارحمت کند کسی را که امر"سنت" ما را زنده کند.

و در ادامه افزودند: اگر مردم زیبایی های سخن ما را بدانند از ما پیروی خواهند کرد.


مفاتیح الحیاه